Här i dagboken kan ni läsa om hur livet var på Åkerby bland hästar, hundar och andra djur.

 Klicka gärna på bilderna i dagboken för att få se dem i förstoring.

Kunder...

2008-05-15

Fortfarande inget föl,det verkar bli en lång följetong.

Idag har vi rusat runt som humlor i en påse. Vår dag såg ut ungefär som följer, först kom Rory kl 08.30 kl 09.00 kom det kunder som skulle provrida Yason kl 12.00 var Rory klar kl 13.00 lunch kl 14.00 bad av Jamiro kl 16.00 gick Fias tåg till Malmö kl 17.00 hopplektion med tjejerna kl 19.30 var det inbokat kunder på Jamiro (som inte dök upp) och kl 21.15 gick jag in efter väl förrättat värv. Mellan alla dessa saker har vi sprungit ut och in med hästar, mockat och fodrat.

Det här med kunder som inte dyker upp är en konstig företeelse. Folk ringer och bokar tid för visning , man fixar iordning hästen ,städar stallet och avsätter tid och sedan kommer de bara inte. Inte heller hör de av sig utan man står där och väntar och blir argare och argare. Jag har lärt mig att alltid ta telefonnumret till dem som ringer och bokar tid men den enda gång man inte gör det så kan man ge sig den på att de inte kommer. Om man har numret till dem så vågar de inte låta bli att höra av sig men om de vet att man inte kan nå dem så struntar de helt fräckt i en. Det är verkligen inte lätt att sälja hästar när man måste annonsera ut dem.

Den bästa typen av kund är den som ringer för att de har blivit rekomenderade att köpa häst av mig av någon gammal kund. Dessa kunder kan man kolla upp genom att ringa den som har rekomenderat dem. Jag har oftast en bra kontakt med dem som har köpt häst av mig tidigare och kan med ganska stor säkerhet säga att jag har många nöjda kunder eftersom jag är noggrann i mitt urval av dem som får köpa häst av mig. Om jag inte tycker att häst och ryttare passar ihop så säljer jag helt enkelt inte hästen till den kunden och detta har gjort att väldigt få kunder blir missnöjda eller känner sig lurade. Hästmarknaden är annars full av försäljare som är mer intresserade av att få hästen såld så fort som möjligt än att hitta det perfekta hemmet åt den och detta straffar sig i längden eftersom man får tillbaks hästarn som ett brev på posten om man slarvar vid försäljningarna.

Det är för det mesta roligt att ta emot kunder eftersom de flesta faktiskt är genuint intresserade av hästar och man lär känna många olika människor på detta sätt. Det är bara tråkigt att det finns ett litet antal rötägg som förstör för dem som är seriösa och som förstör för mig genom att ge mig dåligt humör och gör mig misstänksam när det ringer folk jag inte känner.

Det finns också en typ av kund som gärna kommer och provrider både en och två gånger för att sedan klämma ur sig att hästen är för dyr för dem men att de gärna tar den på foder eller köper den om man går ner en sisådär 20.000. Det gör detsamma att man förklarar redan i telefon att det inte finns någon prutmån på hästen och att man är proffesionell uppfödare och försäljare som är klar med hästen ifråga. Dessa kunder tror att om de bara får komma och provrida så ska man tycka att deras barn är så fantastiska ryttare att man genast vill låna ut sin ponny till dem. Att barnet inte har haft egen ponny och har ridit på ridskola är en helt annan sak, att vara stjärna på ridskolan gör inte att man kan rida som en ryttare som har utbildat hästar i femton års tid. Jag förstår att man som förälder är stolt över sitt barn och tycker att det rider fantastiskt bra, det är ganska naturligt, men lite realism är alltid bra. Om man inte har råd att betala det hästen är till salu för så är det trevligare om man säger detta redan från början så att den som säljer hästen inte får förhoppningar om en affär och sedan behöver bli besviken.

Det finns också människor som åker och provrider för att det är lite roligt att få prova andras hästar och detta är faktiskt mycket värre än de som inte dyker upp eftersom man sliter på hästen helt i onödan. Dessa människor är väldigt sällan duktiga ryttare och det gäller att sålla ut sådana kunder på telefon innan man låter dem komma på provridning. Det har tagit mig några år men jag kan nu urskillja dessa människor ganska fort på telefon och säga att de inte får komma.

Jag har verkligen haft alla typer av kunder, allt ifrån sådana som inte dyker upp till sådana som blir kvar som nära vänner som man aldrig blir av med(ni vet villka ni är, skämt åsido).

Nu har jag iallafall fått skriva av mig lite frustration och imorgon ser jag fram emot den bra kundtypen med tillhörande rekomenderare som ska komma och titta på Jamiro.

Tack och godnatt!

Antal kommentarer: 0

Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Mata in koden inbäddad i bilden